Ischias, wat is het?

IschiasIschias wordt gekenmerkt door pijn vanuit de lage rug of de bil die uitstraalt in een of beide benen. Ischias is pijn in de grote beenzenuw. Deze zenuw begint in het ruggenmerg en loopt via de bil langs de achterkant van het been. Vaak wordt lage rugpijn verward met ischias maar in werkelijkheid zijn het twee compleet verschillende dingen.

Symptomen van ischias

De pijn wordt beschreven als dof, pijnlijk, scherp, kiespijnachtig, spelden en naalden of gelijkend op electrische schokken. Verdere symptomen die worden geassocieerd met ischias zijn branden, doofheid en tintelende sensaties. Naast pijn kan je ook spierzwakte, tintelingen of een verdoofd gevoel ervaren. Spierkramp in het been of de bil komt ook regelmatig voor. Het is een misvatting dat ischias een ziekte is – ischias is in werkelijkheid echter een symptoom van een ziekte.

Oorzaak van ischias

Ischias is een gevolg van druk op de beenzenuw. Er zijn verschillende oorzaken voor ischias zoals zwaar tillen, zwangerschap of de bevalling. Stress speelt in sommige gevallen ook mee. Door stress verkrampt je lichaam en verandert je houding, hierdoor kan je je rug meer belasten.

Hoe wordt ischias vastgesteld?

Bij Centrum voor Chiropractie Amsterdam bekijken we middels een anamnese (vragenformulier) en de Myovision scan waar uw klachten vandaan komen. Zo kunnen we vaststellen of u daadwerkelijk ischias heeft. Wanneer de uitslag bekend is stellen we een gepersonaliseerd plan op waarin we vastleggen wat de aanpak voor uw herstel zal zijn. Samen bepalen we wat bij u past en hoe uw ischias behandeling eruit komt te zien.

Corrigeren van de wervelkolom

De basis van chiropractische zorg is het corrigeren van de wervelkolom. Deze correcties lossen de beperkte beweging van de wervelkolom op en helpen de uit lijnstaande wervellichamen (subluxaties) weer in de juiste positie te komen. Correcties van de wervelkolom helpen de irritatie van de zenuw te verminderen. Deze irritatie veroorzaakt de infectie, spierkramp, pijn en andere symptomen die gerelateerd zijn aan ischias. Correcties van de wervelkolom blijken bewijsbaar veilig en effectief te zijn.

Ischias behandeling in Amsterdam

Bij Centrum voor Chiropractie Amsterdam bent u aan het juiste adres om van ischias af te komen. Wilt u graag een afspraak maken voor een ischias behandeling of wilt u eerst een afspraak maken om te kijken wat wij voor u kunnen betekenen? In beiden gevallen kunt u contact met ons opnemen via het blauwe formulier. U kunt natuurlijk ook bellen met 020-6257441